FETT PÅ GOTT & ONT

Dagens samhälles uppfattning om fett är väldigt splittrad nu för tiden. För några år sedan var fett bannlyst och smutskastat i nästan varje hem, och nu för tiden pratar man om att du bör helt avstå från kolhydrater och ösa på med grädde och smör - hur fungerar egentligen detdär med fett?




ENKELOMÄTTADE FETTER
är BRA fett, sånt du kan äta av med gott samvete (i lagom mängd givetvis) Denna sortens fett finner du i olika oljor så som olivolja, rapsolja och linfröolja. Du hittar också denna sorts fett i Avokado och nötter. En sorts fett din kropp behöver och mår bra av och som absolut inte bör undvikas!


FLEROMÄTTADE FETTER
är den sorts fett vi hittar i fisk. Också en sorts fett som är superbra för kroppen och som man ska försöka få in i sin kost så ofta som möjligt! äter man fisk sällan är ett tillskott med OMEGA-3 tabletter eller fiskolja någonting att slänga in i skafferiet!

Dessa två fettsammansättningar är vad man i gruppnamn kallar för "Omättade fetter", alltså den sortens fett vi bör få i oss VARJE DAG, och som vi absolut inte ska undvika!







TRANSFETTER
är någonting man hör talas om lite då och då framför allt i media. Det är någonting som bildas vid varmpressning av oljor och annat framställande som gör att oljor härdas. Exempel på transfett-produkter är margarin, kakorm, glass osv. Man skulle kunna kalla det för indistruellt tillverkat fett. Transfetter används flitigt inom snabbmats branchen och som alltså är ett fett man BÖR undvika!


MÄTTADE FETTER
hittar man i fet filmjölk, standardmjölk, grädde, feta charkprodukter och kokos & palmolja. Just mättade fetter är det mest omdiskuterade ämnet - är det farligt eller inte? Vissa hävdar att det är farligt medan andra tycker att det aboslut inte är några konstigheter att äta mättat fett i rätt mängder.



◊  ◊  ◊  ◊  ◊



SÅHÄR ÄTER JAG: Jag undviker i största möjliga mån snabbmat och annan kost som innehåller transfetter. Detta för att jag vet att det är någonting kroppen far illa av och för att det är konstgjort vilket ju säger sig självt att det inte är nyttigt att stoppa i sig. Däremot tillhör jag den kategorin människor som avstår från Lightprodukter och hellre äter Mättade fetter i lagom mängder. Jag anser att lightprodukter som är kemiskt tillverkade är sämre än fett som ursprungligen är naturligt. Dock vet jag att mättade fetter inte är någonting som inte bör överätas. Jag njuter hellre av två deciliter fet & god yoghurt än 5 deciliter konstgjord sörja som ändå bara smakar konstigt...

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0