VAD ÄR KVARG?


VAD ÄR KVARG???

Det är många som reagerat på att jag skriver i Dagens kost att jag äter kvarg dagligen och undrar vad det är för något. Så nu tänkte jag att jag skulle förklara en gång för alla, vad kvarg är för något!


Kvarg är precis samma sak som kesella, fast kesella är Arla´s egna namn på det. Kvarg är en väldigt proteinrik och fettsnål produkt som oftast används till matlagning eller bakning. Det är också en produkt som de flesta atleter av olika slag lagt märke till då just protein innehållet är så högt. Oftast äts kvargen som mellanmål, kvällsmat eller som kompliment till middagen.

 

det vanligaste sättet att äta kvarg på är som mellanmål, då blandar man i regel ut den med saft för att den ska få rätt konsistens och en god smak. Kvargen smakar då som yoghurt. Att blanda ut kvargen med funlight gör många för att hålla ner på kalorinevån så mycket som möjligt (i do to!)

 

INNEHÅLLS VÄRDE PER 100G (Arla´s lättkesella)

Energivärde 320kJ / 75kcal
Protein 13 g
Kolhydrat 3,5 g
varav sockerarter 3,5 g
Fett 1 g
varav mättat fett 0,7 g
Kostfiber 0 g
Natrium 0,04 g


KOMMENTAR FRÅN MIG
Enligt mig, en av världens bästa produkter! Fettsnålt, lågt kaloriinnehåll och mycket protein! Rena drömmen för den som tränar hårt och vill bygga muskler! Själv brukar jag äta en liten burk till mellanmål tillsammans med funlight och lite blandade nötter/müsli! Det billigaste stället att köpa kvarg på är utan tvekan Lidl där du köper 500g förpackningar istället för 250g. Dock är det värt att tillägga att Willy´s är godast, det är den jag själv alltid köper då den är näst billigast (7 kr) och smakar 1000ggr bättre. Ica´s är dyrast och kostar hela 10 spänn för 250g!

 

sofie

det ska jag testa någon gång :) Alltså att hälla i fun light :) fast jag gillar inte yoghurt :(

2010-07-22 @ 11:34:32
URL: http://sofieantonsson.blogg.se/
jessica

Blev nog lite fel när du skrev, det ska väl vara Arla´s märke? ;) Hoppas det gick bra på gymmet. Ha en fortsatt fin fiin dag!

2010-07-22 @ 16:47:37
URL: http://enannandelavmig.blogg.se/

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0