ÄTARDAGEN - på gott & ont

Helgen är för många av oss en helig tid på veckan. Ett avbrott i jobb och studier, en anledning att äta onyttigare saker eller alkoholhaltiga drycker. Följande inlägg handlar just om det; ÄTARDAGEN - PÅ GOTT OCH ONT 


 

                         

Lite bullar till kaffet, lite lösgodis på kvällen, en extra portion mat, lite pizza, lite chips, största glasen i skåpet fyllda med coca cola eller kanske några öl på krogen?

Min ätardag
brukar bestå av glass eller lösgodis - någonting jag inte klarar mig utan under min ätardag.
Vaniljfudge är min största skatt i lösgodis-plocket på ICA & är någonting jag längtar efter hela veckan!


                   


FÖRSTÖR ÄTARDAGEN MIN TRÄNING?
NEJ det gör den inte. Faktum är att en ätardag i veckan kan vara bra för träningen. Det är nämligen såhär att om du är strikt med kost och träning hela veckorna i vanliga fall så kan kroppen ibland behöva chockas av onyttigheter och förändringar i kosten. Det sätter igång förbränningen!
- givetvis ska du äta med måtta! Att svulla en hel dag är inte att rekomendera, och vill du få ut det bästa av träningen bör du nöja dig med en ätardag i veckan, inte två.



ALKOLHOL & TRÄNING
Alkohol däremot är sämre för träningen än vad mat/godis/sockriga drycker är. Alkohol är en drog.
- För dig som styrketränar är alkohol väldigt dåligt. Det torkar ut kroppen vilket gör att musklerna får väldigt svårt att återhämta sig och muskeluppbyggnaden försämras. Att träna dagen efter en krogrunda är helt lönlöst och du kommer inte få ut några som helst resultat av det eftersom kroppen arbetar för att bearbea alkoholen i kroppen och lägger ingen energi alls på att bygga muskler. Det är faktiskt så att det kan ta flera dagar innan kroppen återhämtat sig efter en krogrunda, under den tiden händer följaden:

- Du Förlorar styrka så du inte kan bygga muskler effektivt
- Lägga på dig fett. (Din kropp förbränner alkoholen till energi i första taget och förbränner inte fett och kolhydrater som du äter som sedan kommer omvandlas till fett eftersom de inte används till energi.)
- Din reaktionsförmåga försämras drastiskt.
- Du blir uttorkad, en grund för rynkor, torr hud och knallgult illaluktande urin
- Dina muskler växer inte
- Din sömn blir missanpassad (Du får inte tillräckligt med återhämtning för att dina muskler ska tillfredsställas.)
- Vitaminer och mineraler kommer inte tas upp ordentligt av din kropp och du kommer att bli utan dessa vilket kan drabba ditt immunsystem.


                            


ÄR DET ALLTSÅ FRITT FRAM ATT FROSSA PÅ ÄTARDAGEN???
Givetvis bestämmer man ju det själv men jag anser att frosseri är ganska korkat. Man ska göra allt med måtta och bara för att man har en ätardag i veckan böver man absolut inte stoppa i sig allt man ser. Du bör kanske därför inte börja dagen med en jätte-frukost med rostat bröd och marmelad följd av lite godis som mellanmål, en jättemiddag med dåliga råvaror (ex pizza, pommes osv), lite glass till efterrätt och sedan dyka på 2kg lösgodis på kvällen! Välj ut det du tycker om mest och njut av det istället för att vräka i dig allt under en hel dag!
- det gör bara att din viktnedgång saktas ner. Lagom är bäst!




VARFÖR BÖR MAN ENS HA EN ÄTARDAG?
Jag tycker att ätardagar är bra sålänge man kan hålla sig till dom.
För min egen del gör ätardagen så att jag håller mig ifrån sötsacker och skitmat på veckorna och istället kan längta efter och se fram emot helgen då jag bruklar välja antingen fredagen eller lördagen att synda på!



                               


KAN MAN HA EN ALKOHOLDAG & EN ÄTARDAG?
Nej det är det mest korkade du kan göra enlig mig.
Faktum är att det nästan är mer skit i alkohol än i godis så mitt råd är att dra ner på alkoholintaget om du tränar seriöst.  (själv dricker jag väldigt sällan nu under deffen, kanske en gång/månad)  Välj mellan att dricka eller käka massa godis på ätardagen - att göra bägge blir väldigt mycket kalorier som blir väldigt, väldigt svårt att jobba igen under kommande veckan. om det nu ens går....


SÅHÄR MYCKET INNEHÅLLER FROSS-FAVORITERNA!

* Pizza = ca 1000-2000 kcal (nästan ett helt dagsbehov!)

* Kebabtallrik = ca 1045 kcal

* 100g lösgodis utan choklad = ca 380 kcal (tänk på att 100g godis är väldigt lite)

* 100g lösgodis med choklad = ca 418 kcal

* Ben & Jerrysglass (en hel burk) = ca 1130 kcal

* 100g Popcorn = ca 500 kcal

* En stor chokladkaka = ca 1000 kcal

* En korv m. bröd = ca 260 kcal

* En påse chips = ca 1560 kcal

* En burk läsk = ca 127 kcal

* 1 glas vitt vin = ca 107 kcal

* En stor stark = ca 188 kcal

* En flaska 4,5% cider = ca 215 kcal

               
En Romantisk Saga

Oj sanningen är hård :O



sv: tack för receptet :).

2010-04-16 @ 10:18:53
URL: http://enromantisksaga.blogg.se/
Dikk Bluball

Ett glas rött?

Själv tipsar jag om ett vitt vin idag. Vin i lagoma mängder kan eller är nyttiga för kroppen. Men allt i överdrivna mängder (utom sex) kan va skit för kroppen.



Fler frågor:

Vitt eller rött?

Storstad eller landsort?

Sex eller onani?

Hur ser ditt drömbröllop ut?

Bil?

När börgade du blogga och vad var grundiden till ditt bloggande?

Sova i kläder eller inga alls?

2010-04-16 @ 11:02:23
URL: http://dikkbluball.blogg.se/

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0