Kosttillskott & deras syften

Det är många av er om läser som frågar om olika kosttillskott och hur de ska användas
därför tänkte jag skriva lite om de största och viktigaste kosttillskotten här!

- själv tycker jag att kosttillskottsmarknaden är aningen överdriven och egentligen är det inte så mycket som behövs för att bygga en muskulös och fit kropp utöver träning & bra kost! Jag själv använder mig av vanligt vassleprotein och aminosyror (som jag skrivit om tidigare)


PROTEIN & KASEIN

Protein är inget mirakelpulver som många verkar tro. Det är vanligt protein som finns i vilken mat som hellst. Vassle är ett protein som finns i mjölk. Ungefär 20% av mjölkens protein är vassle, medan 80% är en annan typ, kasein. Bägge dessa typer av protein används flitigt bland idrottsmän eftersom det ju är protein som är våra musklers byggstenar. Alltså: inget protein = inga muskler!

Vassle tas upp snabbt av kroppen och är därför ett perfekt tillskott att ta direkt efter träningen eftersom det är då musklerna då börjar brytas ner och är i störst behov av tillskott. Många tar även vassle då de inte får i sig tillräkligt med protein via det dagliga födointaget exempelvis som mellanmål eller komplement till dagens måltider.

Kaseinet är ett mer långtidsverkande protein och passar därför att tas på kvällen eftersom proteinet då utsöndras under hela natten. Kasein fungerar också utmärkt att ta på morgonen om man vill ha en jämn och fin proteinutsöndring under hela dagen.

  • Vassle tas ofta som mellanmål, efter träning eller som komplement till större måltider.
  • Kasein tas på morgonen eller kvällen


GAINER


Gainer är en blandning av protein & snabba kolhydrater. En blandning som är ultimat både före och efter ett hårt träningspass eftersom både kolhydrater & protein är precis vad kroppen behöver; före träningen därför att snabbt få energi och mer pump i träningen och efter passet för att återhämta sig maximalt. Gainers är också ett bra komplement för de som har svårt att gå upp i vikt. Därför bör en person som har svårt att hålla vikten/vill gå ner i vikt att trycka i sig massa gainer, risken är då att du får i dig ett energiöverskott & går upp i fettvikt eftersom Gainer är en väldigt kaloririk dryck. Då är vassle & en eventuell frukt bättre direkt efter gymmet och att få i sig en vettig måltid såfort man kommer hem!

  • Gainer används direkt före & direkt efter ett träningspass
  • Gainer innehåller mest snabba kolhydrater & en mindre del protein
  • Gainer används för att öka energin inför passet & återhämningen efter passet



KREATIN & RAGE

Kreatin är ett ämne som finns i kroppen och i maten du äter. Kroppen kan bilda kreatin i levern, bukspottskörteln och i njurarna. Men Kreatin finns också som tillskott som används för att öka styrka och muskelvolym. Kreatin består av de tre aminosyrorna arginin glycin och mationin. Effekten man får av kreatin är ett ökat pump i musklerna så att du ska kunna göra de extra repetetionerna när kroppen egentligen är helt slut, eller att du kanske orkar lägga på tyngre vikter än tidigare. Dock fungerar inte Kreatin på alla, det finns dem som inte får någon respons alls - varför vet man inte än. De första veckorna med kreatin kan göra att du ökar i vikt med ca 1-2 kg. Detta beror på en ökad vätskebindning i musklerna. Med korrekt styrketräning och näringen kommer ett fortsatt intagande av kreatin att leda till ökad muskelmassa.

hur tar jag kreatin???
Kreatin kan doseras på olika sätt. Du kan börja med en uppladdningsfas under vilken du tar 20 gram kreatin per dag under några dagars tid. Du doserar då upp de 20 grammen under olika tidpunkter på dagen. Exempel: 2-4 x 5g fördelat över hela dagen i 5-7 dagar, varefter man fortsätter med 3-5 gånger per dag i 1-3 månader.

Syftet med uppladdningsfasen är att fylla musklerna med kreatin så fort som möjligt. När musklerna är fyllda med kreatin efter den knappt veckolånga perioden övergår du till att ta en underhållsdos som består av 3-5 gram kreatin per dag. Det går också att strunta i uppladdningsfasen och köra på 5 gram om dagen med en gång. Efter att man använt kreatin i några månader bör man ha en kreatinfri period på minst en månad, så att kroppen får vänja sig vid det ökade kreatinintaget. Man kan också använda sig av mindre doser än 20 g per dag i uppladdningsfasen, vilket då resulterar i att det tar längre tid innan musklernas kreatinreserver är fyllda.

  • Kreatin gör att du förmodligen går upp i vikt första veckorna
  • Kreatin tas flera ggr om dagen under uppladdningsfasen & en gång om dagen
  • Kreatin ökar muskelmassan
  • Kreatin ger mer pump på träningen


FETTMINSKNINGS TILLSKOTT



Dessa preparat är helt onödiga enligt mig själv. Istället för att proppa i dig massa onödiga tabeletter som kanske på sin höjd bränner 100 extra kalorier om dagen så kan du gå fem minuter extra på crostrainern eller gå ner till brevlådan en extra gång eller varför inte ha lite sex efter maten? Detta är inga mirakelpiller utan snarare någonting som de stora kosttillskottsförlagen tjänar en väldigt massa pengar på för att folk är för lata att orka anstränga sig till det yttersta.

  • förbränner ca 100 kcal extra om dagen
  • onödiga pengar enligt mig
  • tas dagligen


Jag köper mina egna kosttillskott på internet. Det finns en rad olika nätbutiker du kan besöka och som kan variera lite i priser. Jag kan varmt rekomendera MMsports.se där jag alltid inhandlar mitt protein osv!
SuperSHEro

Tack för en bra guide! Jag använder pulver diet fuel, det missade du att skriva om? jag vill gå upp i muskelvikt men ner i fettvikt... eller iallafall inte gå upp i fettvikt! Då har jag läst och hört att det skall vara bra. Däremot så är jag lite konfunderad på just NÄR man skall ta proteinet.

2010-05-18 @ 21:21:27
URL: http://supershero.blogg.se/

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0