Hälso & Träningsmyter!

Det finns många myter och gamla skrönor när det gäller träning, kost, hälsa och viktminskning. Mycket av det man läser i skvallertidningarna är rent skitsnack och nu tycker jag vi ska reda ut de kändaste myterna:





MYT 1: Man går upp i vikt av att äta efter kl 19:00
RENT BULLSHIT säger jag. Kroppen kan inte klockan, den har ingen magisk mat och sovklocka som säger till när man bör och inte bör äta. Du kan äta kl 03 på natten om du vill utan att det gör någon som helst skillnad.
- Det sammantagna kaloriintaget är det som gör skillnad!

MYT 2: Man blir tjock av lightläsk
Givetvis är vanligt socker bättre än sötningsmedel för KROPPEN. Däremot är det mindre kalorier i sötningsmedel. Vilket innebär att du inte går upp i vikt av det. En coca cola light innehåller ca 1 kalori och det säger sig ju självt att man inte går upp i vikt av ingenting. Att sötningsmedel är hälsosamt är däremot inte samma sak, jag anser att ingenting kemikaliskt framsatt är hälsosamt egentligen.
- dricker dock lightläsk och använder sötningsmedel själv, mitt val, min kropp!

MYT 3: Man får stora "manliga" muskler av att styrketräna
Men va?! NEJ! Styrketräning är ett jättebra medel för att gå ner i vikt då tränade muskler bränner mer kalorier i vilande läge än otränade. För att få stora muskler krävs jättehård träning, jättemycket mat, oftast lite kosttillskott och lång, lång tid...

MYT 4: "gör man situps så försvinner bukfettet"
MAN KAN INTE PUNKTFÖRBRÄNNA! Det går inte. Du får inte smalare lår bara för att du tränar låren, du får inte en fast och slimmad mage för att du gör situps. Du får smalare lår och plattare mage om du minskar kroppsfett. Detta gör du omdu äter mindre än vad du förbrukar i kalorimängd. Träna mer, ät mindre!







ee

hahhaah

2010-02-19 @ 19:38:20
URL: http://tiotusensoldater.blogg.se/

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0