VAD ÄR EAA????

jag har fått en del kommentarer och frågor ang. EAA som jag skrivit på "dagens kost" att jag tar före/efter träning. Här berättar jag för er som är intresserade!








EAA är ett kosttillskott som jag valt att använda mig av både före & efter träningen.

Jamen vad ÄR Eaa egentligen?
EAA är aminosyror, ett ämne som kroppen själv inte kan tillverka utan måste tas in genom det vi äter.
Tränar man hårt så behövs oftast ett extra tillskott av EAA för att förhindra att musklerna bryts ner och för att få en snabbare återhämnting efter passet samt ökad proteinsyntes.

Det är ett kosttillskott som hjälper till att maximera träningen samtidigt som den påskyndar din återhämtning.
Body Science EAA (som jag använder) innehåller 100% fria essentiella aminosyror och har en likadan sammansättning som mänsklig muskelvävnad.

Jaha? Och vad är aminosyror då?
Aminosyror hjälper till att bygga DNA, celler och att reparera vävnader. De bidrar till att bekämpa infektioner som beror på virus och bakterier. De transporterar också syre i kroppen.

Aminosyror får vi i oss genom att äta proteinrik mat; kött, ägg, fisk, mejeriprodukter osv.
Aminosyror har en väldigt stor roll när det gäller att bygga upp muskler och därför är det ett viktigt ämne för oss muskelbyggare som vill få ut maximalt av träningen och för att kunna bygga upp så mycket muskler som möjligt utan att dom bryts ner efter träningspasset.

De olika delarna i aminosyror och deras funktion: 
- Fenylalanin används av hjärnan för att producera noradrenalin som minskar depression, främjar koncentration och minskar hunger och smärta.
- Valin är lugnande, ger mental stimulans och muskel samordning.
- Tryptofan minskar ångest, främjar ett hälsosamt sömnmönster och i kombination med lysin minskar den kolesterolnivåer.
- Treonin främjar nivåerna av kollagen och elastin i huden.
- Isoleucin och leucin håller dig alert och energisk.
- Metionin främjar hår, hud och naglar. Lysin hjälper till att absorbera kalcium.
- Histidin är en viktig del av hemoglobinet.
- Arginin är nödvändigt för muskeltillväxt och för att reparera vävnad.




Vem bör använda EAA som kosttillskott?
Alla som tränar hårt, mycket och framför allt du som vill bygga upp muskler
- både styrketränare som kondtitionstränare. Musklerna bryts ner efter vilken träningsform du än utövar.


Body Science = mitt EAA
jag själv använder mig av Body Sciense EAA med smaken Orange blast som går att köpa hos MMsports.se.
- en liten varning: aminosyror är absolut inte gott!




simone

Riktigt bra med märket där också får jag säga, använder själv med BS produkter :)

2010-04-15 @ 14:22:09
URL: http://fattybom.se
Dikk Bluball

Så deffandet nu är egentligen bara lite ego ide om att du vill se tydliga resultat?



Du vill ju ha många frågor, Så appropå det:

Hur lång är du?

Är det din naturliga hårfärg?

Har du livspartner?

Träningspartner?

Tränar du bara styrka eller även cardio, isåfall vad?

Vilken fitnesgren är det du satsar på?

2010-04-15 @ 14:27:15
URL: http://dikkbluball.blogg.se/
Pau

Tack så jättemycket för en väldigt utförlig förklaring av vad EAA är för något! Du har fått mig lite nyfiken på det! Kan vara värt att testa :) Berätta kanske hur det kom sig att du började använda det, när du började märka skillnad och hur länge/mycket du tar? :) Om du vill och har lust såklart. Känn ingen press! hihi. KRAM PÅ DIG

2010-04-15 @ 22:30:01

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0