När träning blir en sjukdom

Alkoholism, shopoholic, drogmissbruk, ciggarettberoende, matmissbruk... allt finns där, ohälsosamt och smutskastat medan träningen höjs till skyarna - så högt att det blir ett måste.


Ja vi är alla mer eller mindre beroende av någonting, eller också så har vi någon gång varit det. Beroende kan man bli av allt och inget är hälsosammare än det andra.
Träning kan tyckas vara hälsosamt, och det är det...
- sålänge man sköter det rätt!


Jag vet själv vad träningsberoende och matmissbruk är,

för jag har själv suttit där. Mitt i skiten och med hjärnan endast fokuserande på vad jag ätit och hur mycket jag tränat. Det fanns inte plats för något annat. Och människorna omkring mig kunde inte göra annat än att se mig tyna bort framför ögonen på dom.



                                                                     *  *  *  *


En period i livet åt jag ca 500-800 kcal om dagen (en kvinna bör ligga på ca 2000-2500 kcal/dag) samtidigt som jag slaviskt promenerade ca 3 timmar om dagen i rusande fart. Regn, blåst, storm var inget problem för mig - jag var tvungen att gå ut hur omgivningen än såg ut.


Jag gick ner från 60kg till 50kg på några månader
en siffra som pekar på underviktig på BMI skalan,
en siffra jag själv tyckte var påtok för hög. Och den som sa något annat fick en uppläxning som hette duga, ingen fick påpeka hur jag åt eller tränade, då blev jag förbannad.

De dagarna jag var riktigt sjuk och inte orkade gå ut, (man blir sjuk ofta när man inte äter, eftersom immunförsvaret försvagas) eller av annan anledning inte kunde ta mina 3timmars promenader hade jag ångest. Jag grät, jag skakade och hade panik - tills jag slutligen gick ut i alla fall. Trots feber, migrän, stukad fot eller annat.

(vill poängtera att jag aldrig lidit av anorexia, träningsmani är en helt annan sak)


MIN KOST UNDER EN DAG
(under mat/träningsberoendetiden)

FRUKOST: ½ dl havregrynsgröt (utan mjölk, bara kanel)

LUNCH:
Samma som frukosten

MIDDAG: två-tre köttbullar, ca 20-30 makaroner (ingen ketchup - som jag älskar i vanliga fall)

KVÄLLSMAT: Kaffe & vatten


                                                                     *  *  *  *


Jag har fått jobba länge och hårt med mig själv och min syn på mat och träning för att inte falla tillbaka i samma fälla. Nu går det bra, men jag vet att risken att ramla ner i diket igen alltid finns där.
en gång alkoholist, alltid alkoholist. En gång rökade, alltid rökare
-
det är precis samma sak.



Var rädd om din kropp
- du vill ju kunna använda den tills du dör
Lyssna på den - du hör & känner egentligen när den inte orkar mer
Lyssna på dina nära och kära (dom vill dig bara väl, och dom har förmodligen rätt)
Stanna upp & tänk efter - äter/tränar folk verkligen som du gör? Är det NORMALT?


Du är du och du duger precis som du är!





En Romantisk Saga

Oj det var verkligen inte mycket du åt:(

2010-04-16 @ 19:37:49
URL: http://enromantisksaga.blogg.se/
It´s you and me ! - Smycke- & Dekor tävling pågår !

Hmm ... Jaa, jag äter det som är gott jag :)

2010-04-16 @ 20:55:46
URL: http://itsyouandme.blogg.se/
yasmine modell fru och mamma

bra inlägg ja alla duger vi som vi är. och allt ska göras med måtta håller med dig.

jag har dock legat på 48kg och vart 180lång men det beror på min magsjukdom, jag kan äta hur mkt som helst men stressar jag blir min mage helt sjuk.

jag älskar ju att laga mat och äta så äta skulle jag aldrig kunna sluta med.

hoppas du har en underbar fredagskväll kraam

2010-04-16 @ 21:57:15
URL: http://yasminegill.blogg.se/
simone

ohmy Li! detta visste jag inte! Känner du att du helt kommit ifrån det du eller kommer det perioder då du faller tillbaka? Tänkte på att du drar in på kalorierna nu de senaste veckorna?

2010-04-17 @ 10:27:56
URL: http://fattybom.se
Dikk Bluball

Enormt bra information.

2010-04-17 @ 11:16:43
URL: http://dikkbluball.blogg.se/

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0